1993年4月、世界最小の移動式画廊として、数多くの画廊が並ぶ東京・銀座の地で、老舗貸画廊「なびす画廊」前の路上にオープンした。ここでは、牛乳箱の内側を白く塗ることで生まれるホワイトキューブが画廊の展示空間に見立てられている。これは、作家に有料でスペースを貸し出す、貸画廊という日本独自のシステムへの疑問をユーモラスに表明したものとして始まった。作家自ら画廊主となった小沢は、これまでに数々のアーティストに発表の機会を提供し、街頭や店頭でも展覧会を開催している。95年12月にいったん閉廊するが、翌年の再考期を経て、97年には「新なすび画廊」として活動を再開する。その後は画廊まるごと海を渡るなど活動範囲を世界へ広げ、各国アーティストとのコラボレーションをつづけており、いっそう身軽に様々な人々と関わりながら展開をつづけている。
In April 1993, Ozawa opened the world’s smallest mobile gallery on the street outside the Nabis Gallery, a long-established rental gallery in Tokyo’s Ginza district, which is home to a large number of art galleries. Ozawa’s ‘white cube’, created by painting the inside of a wooden milk box white, mimicked the exhibition space inside a typical art gallery. The project started out as a humorous expression of the artist’s skepticism about Japan’s unique ‘rental gallery’ system, where artists can hire exhibition space for a fee. Ozawa, an artist who himself became a gallery owner, has since given numerous artists the opportunity to exhibit their work and continues to organize shows both on the street and indoors. The gallery was closed in December 1995 and after a year of rethinking its direction, he reopened in 1997 as the New Nasubi Gallery. Ozawa later expanded the project overseas, the entire gallery often accompanying him on his travels to other countries. These days he collaborates with artists around the world, engaging easily with people from all walks of life as he continues to develop the concept.