岡倉覚三(天心)は、明治という時代の大きな転換期に、日本近代美術の発展に大きな業績を残した人物である。しかし、岡倉がインドのコルカタを訪れたのは人生最大の挫折の時期だった。K.T.O.では、岡倉も乗っていたであろう街を走るトラムや、岡倉が滞在したタゴール邸での撮影を行った。街中での撮影制限が厳しいインドでは、現地のカメラマンやプロデューサーも制作に参加している。音楽はベンガルの民族性とロックが融合した若手バンド、「ビハインド・ザ・ミラー」が担当、岡倉とタゴールの研究を行う、演出家・批評家のルストム・バルーチャーの参加により厚みのある作品に仕上がった。
Kakuzo (aka Tenshin) Okakura made a huge contribution to the development of Japanese modern art during the transitional era of the Meiji Period (1868-1912). At the time that Okakura traveled to Kolkata, he had just experienced the greatest setback in his life. K.T.O. includes scenes of the trams that Okakura probably rode through the city, and the poet Rabindranath Tagore’s house, where he stayed. A local cameraman and producer were recruited to assist with the production, as there are strict limitations on street shooting in India. Behind the Mirror, a young band that blends traditional Bengalese sounds with rock, created the music, and the director and critic Rustom Bharucha helped research the relationship between Okakura and Tagore to realize a work with great depth.
帰って来たK.T.O.
2017年
油彩、カンヴァス(8点組)
各150.0✕250.0cm
シングルチャンネル・ヴィデオ
11分31秒
The Return of K.T.O.
2017
Oil on canvas
150.0 x 250.0cm each (a set of 8 works)
Single-channel video
11:31
installation view: photo by Tomoyuki Kusunose